Muhabir: Uşak Haber Gazetesi
MİLLETVEKİLİ ÖZKAN YALIM: HIZLI TRENLER NEDEN HIZLANACAĞINA YAVAŞLIYOR!
CHP Uşak Milletvekili Özkan Yalım, Konya-İstanbul seferini yapan Yüksek Hızlı Tren (YHT) ile ilgili eleştiride bulundu.
YHT'nin hızlı gitmediğini, sorunun bakımsız tren raylarında olduğunun altını çizen Vekil Yalım:" YHT hattı açıldığından bu yana elle tutulur bir bakım yapılmadı, raylar hıza müsait değil. İnsanların hem zamanını hem de parasını tüketmeyin." dedi.
Milletvekili Özkan Yalım, halkın uygun ve hızlı diye kullanmak zorunda kaldığı YHT ile ilgili önemli değerlendirmede bulundu. Yalım, YHT'nin eskisi gibi hız yapmadığını, hızlı sıfatının çıkarılması gerektiğini söyledi. Milletvekili Yalım, hız kalitesinin düşüşünü rayların yapılmayan bakımına bağlayarak şu ifadeleri kullandı:" Konya-İstanbul arası seyahat süresini 4 saate düşüren YHT belki 8 -9 saat olan otobüs yolculuğunu 4 saate düşürdüğü için cazip gibi göründü fakat Konya-İstanbul ve Eskişehir-İstanbul arası Hızlı Tren seferlerinde Bilecik Bozhüyük'ten sonra tren sanki kara tren gibi her istasyonda duruyor. Ayrıca tren çok yavaş ilerliyor. Bu nedenle konfor kalitesi Bozhüyük'ten sonra hem hız olarak hem de duraklama olaraktan düşüyor. Bu alanlarda bulunan tren raylarının hızlı trenin hızlanması için hiç elverişli olmadığı söylenmektedir.
"YÜKSEK MALİYET SEBEBİYLE"
Şehirler arası seyahat etmek için vatandaşlar son 1,5 yıldır afaki gelen akaryakıt zammı nedeni ile mecburen toplu ulaşım araçlarını tercih eder hale geldiler. Bu tercihin asıl nedeni ise fiyatı 29 lirayı gören benzin ve motorin fiyatlarıdır. İnsanlar 1-2 kişilik seyahatlerinde akaryakıt çok pahalı olduğu için özel araçlarını kullanamıyorlar. Konya"dan İstanbul'a gidecek bir iş insanı İstanbul içinde yapacağı yol hesabını da içerisine katarsak ortalama 1.700 km yol yapıyor. Bir araç günümüz şartlarımda ortalama km'de 1,80 lira yakar. Bu da köprü otoyol ücreti hariç 3.060 lira yapar. Bu kadar yüksek maliyetler malesef insanları toplu ulaşıma yönlendiriyor. Ankara - İstanbul otoyolu ücreti gidiş dönüş olarak hesaplandığında 60 TL olarak belirlenmiştir. Birde 15 Temmuz ve FSM köprüleri geçişleri hesaplandığında tek gidiş dönüş olarak hesaplandığında 16,50 lira yapıyor yani az yakan ortalama bir araç otopark ücretleri hariç bu hesaba göre 3.136,50 liraya mal olacaktır. Yeniden değerleme oranı %122,29 arttığı için yeniyılda köprü otoyollara ödenecek ücret eğer Erdoğan değerleme oranını indirme yetkisini kullanmaz ise bundan 25 gün sonra; 30 lira olan otoban geçiş ücreti tek yön 67 lira olacak, gidiş-dönüş olarak ise 134 lira olacaktır. köprü geçişi ise 8,25 liradan 18,50 liraya yükselecek ve gidiş-dönüş 37 lira olacaktır. Bugün 76,50 lira olan devletin işlettiği köprü ve otoban ücretleri yeniden değerleme hesabı 134+18,50= 152,50 lira olacaktır. Bu hesaba göre akaryakıta yeni yıla kadar zam gelmezse 3.060+152,50= 3.212,50 lira olacaktır. Bu maliyet anca 5 kişi seyahat edildiğinde bile yol ücretini karşılamaktadır.
"SÖZDE HIZLI TREN AMA HIZ YOK"
İlk zamanlar söylendiği gibi tren Konya'dan İstanbul'a 4 saatte gidiyordu. Yıllar geçtikçe kısalması gereken seyahat süresi uzadı. Hattın açıldığı zamanla kıyaslarsak şuan tren yolculuğu İstanbul-Konya arasında tam 1 saat uzadı. Konya-Ankara arası Hızlı Tren Açılış esnasında, “İki il arasında 1 saat 30 dakikalık sefer süresi, saatte 350 kilometre hız yapabilen YHT setlerinin işletmeye alınmasıyla 1 saat 15 dakikaya inecek” denilmişti. Ancak Tren raylarında meydana gelen çökmeler nedeni ile tren bazı yerlerde 80 km hıza düşmekte ve hiç bir zaman 350 km'lik maksimum hız konforuna erişememektedir. Bu yolu o dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın kardeşleri yapmıştır. Peki trenler hızlandığı halde seyahat süresi kısaldı mı? Hayır Kısalmadı! Kısalmayan seyahat süresinin uzadığını açılış zamanına göre 40 dakika uzadığını bile söyleyebilirim.
"BU İHALEDE DE Mİ MÜTEAHHİT FİRMA ÇALDI?"
Bundan 11 yıl önce hizmete açılan Konya-Ankara hattı vatandaşlar tarafından yoğun şekilde kullanılıyor. Çoğu zaman bilet bulmakta zorlanıldığını da söyleyebilirim. Yoğun dönemlerde sefer sayılarınım artması gerekmektedir. Hele hafta sonlarında vatandaşlar bilet bulmakta zorlanmaktadırlar. Geçtiğimiz günlerde Konya-Ankara arası çalışan hatta Karaman-Konya YHT hattı ilave edildi. 11 yıl öncesine göre daha yeni teknolojiyle yapıldı. Fakat bu hatta bile maalesef tren hızı 350 km'ye ulaşamıyor. Maksimum ulaşılan 260 km/h hız seviyesi. Burada bir terslik var neden yeni yapılan hat yüksek hıza ulaşamıyor? Bu ihalede de mi müteahhit firma çaldı sorusu ilk akla gelen sorudur! Yeni hattın direk 360 km ve üzeri km'ler de seyahat edilmesi lazımken 260 km/h ile neden seyahat edilir anlaşılır gibi değildir.!
"ÜLKEMİZDE TRENLERİN HIZI GÜNDEN GÜNE DÜŞÜYOR"
Konya-Ankara arasındaki seferi 1 saat 45 dakikada gerçekleştiriliyor. 15 dakika kısalması gereken sürenin 15 dakika uzadığını görüyoruz. Bu anılan hat Ülkemizin en engebesiz ve düz olan coğrafyasında yapılan hat olduğu halde günden güne trenler hızlandığı halde seyahat süresi uzayan hattır. Dünyada ve Avrupa ve Çin'de şehirler arası yollarda en yayın olarak kullanılan araç Hızlı Tren ülkemizdeki tren hızlarından çok daha yüksek hızlarda giderken ülkemizde trenlerin hızının günden güne düşmesi kabullenilemez bir hatadır. Bu hatları yapan firmaların eksik ve hatalı işler yaptığı için tenlerin hızları ray güvenliği nedeni ile gündem güne düşmektedir.
"İNSANLARIN PARASINI ZAMANINI TÜKETMEYİN"
Sorun söylediğim gibi Yüksek Hızlı Tren hattında. Hat açıldığı günden bu yana elle tutulur bir bakım yapılmadı diye düşünüyorum. Aynı sorun Konya-İstanbul hattında da var. Geçen yıl İstanbul treninin çok yavaş olduğuna değinen bir soru önergesi vermiştim. Hızlı tren hatlarında ihtiyaç olan bakımların neden yapılmadığını sormuştum. Bu raylardaki hatalar nedeni ile olası bir kaza yaşanmaması için hatların kalitesi biran önce yükseltilmelidir! Bir insanın hayatındaki en değerli şey zamandır. İnsanların zamanını, parasını ve sabrını tüketmeyin!" dedi. (BERRİN BAKIRCI)
Yorumlar