Dünyanın en büyük ithalat buluşmalarından biri olan Çin Uluslararası İthalat Fuarı (CIIE), 2025 yılında da Türkiye için stratejik ticaret fırsatları sundu. Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) liderliğinde gerçekleştirilen Türkiye Millî Katılım organizasyonunda Türkiye’den 18 firma yer aldı. Fuar kapsamında toplam 83,5 milyar dolarlık ticari anlaşma yapılarak yeni bir rekora imza atıldı.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Yalçın Ertan, Çin’in yıllık 2,6 trilyon dolarlık ithalat hacmine dikkat çekerek Türkiye’nin bu pazara daha güçlü bir şekilde yönelmesi gerektiğini vurguladı. Ertan, Çin’de Avrupalı tüketicilerle aynı alım gücüne sahip 300 milyon kişi bulunduğunu belirterek şu değerlendirmeyi yaptı:
“Çin’den 43 milyar dolarlık ithalat yapıyoruz ancak ihracatımız 3,4 milyar dolar seviyesinde. Z kuşağına hitap eden, kişiselleştirilmiş ürünlerle bu farkı kapatabiliriz. Türk firmalarını, Çince ambalaj kullanan ve Çinli gençlerin taleplerine göre şekillenen ürün gamına yatırım yapmaya davet ediyoruz.”
Ertan, özellikle gül içerikli doğal kozmetik ürünlerine fuarda yoğun talep geldiğini belirtti ve 2026’daki CIIE’ye bu sektörün daha güçlü katılım göstermesi gerektiğini ifade etti.
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Çin’de organik ürün pazarının son altı yılda 1,6 kat büyüyerek 15 milyar dolara ulaştığını aktardı. Işık, 2026’nın iki ülkenin diplomatik ilişkilerinin 55. yılı olması nedeniyle CIIE’ye çok daha geniş katılımlı bir ülke pavyonu hazırlamak istediklerini belirtti. CIIE kapsamında düzenlenen network etkinliğine 15 Çinli firmanın katıldığı bilgisini paylaşan Işık, “Türk ve Çinli firmalar arasında önemli bağlantılar kuruldu. Çin’in ABD ile yaşadığı gümrük vergisi gerilimleri, Türkiye için yeni fırsatlar doğuruyor” dedi.
Girit: “Su ürünlerinde Çin pazarına güçlü giriş yapacağız”
Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, iki ülke arasında 15 Ekim 2025’te imzalanan yeni anlaşmayla, levrek, çipura, alabalık ve Türk somonu gibi ürünlerde Çin’e ihracatın başlayacağını açıkladı. Girit, “Bu protokol su ürünleri sektörümüzün rekabet gücünü artıracak. Kanatlı ihracatı için de izin süreci devam ediyor” ifadelerini kullandı.
Öztürk: “Çin’e gıda ihracatında lider sektörüz”
Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk, sektörlerinin Çin’e gıda ihracatında ilk sırada yer aldığını söyledi. 2025 Ocak–Ekim döneminde Çin’e yapılan ihracatın %24 artışla 58 milyon dolardan 72 milyon dolara yükseldiğini belirten Öztürk, kısa vadede 100 milyon dolarlık, orta vadede ise 200 milyon dolarlık ihracat seviyesine ulaşabileceklerini ifade etti. Çin’de Türk şekerli mamullerine her yıl artan yoğun talebe dikkat çeken Öztürk, fuarda yapılan tadım etkinliklerinin büyük ilgi gördüğünü kaydetti.
Zandar: “Aktif WeChat hesaplarıyla Türk markalarını Çinli tüketiciye tanıtıyoruz”
Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, Çin’de sosyal medya gücünün yüksek olduğunu belirterek Türk markalarını Çinli tüketicilerle buluşturmak için WeChat üzerinden EİB adına resmi hesaplar oluşturduklarını söyledi. Zandar, “Uzun soluklu bir dijital tanıtım süreci yürütüyoruz. Türk ihracatının Çin’de katlanarak büyüme potansiyeli çok yüksek” dedi.
Sertbaş: “Ev tekstilinde yeni ortaklıklar yolda”
Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, Çin’e tekstil ve konfeksiyon ihracatının 2025’in ilk on ayında %27 artarak 170 milyon dolara ulaştığını açıkladı. Çin pazarında özellikle ev tekstili sektöründe yeni iş birlikleri için görüşmeler yapıldığını belirten Sertbaş, 2026’daki CIIE’de bu alanda daha fazla firmanın yer alacağını söyledi. (EİB)