Türkiye’de motosiklet kullanımının hızla artması, Ulaştırma ve İçişleri Bakanlığı’nı yeni tedbirler almaya yöneltiyor. 2024 yılının şubat ayında TBMM’den geçen düzenlemeyle B sınıfı ehliyet sahiplerine 125 cc’ye kadar motosiklet kullanma hakkı tanınmıştı. Bu muafiyetin yalnızca bir yeterlilik sınavıyla elde edilebilmesi, özellikle şehir içi ulaşımda sık kullanılan 50–125 cc motorlara olan ilgiyi katladı.
150–250 cc İçin de Kapı Açılabilir
Yaklaşık bir yıldır gündemde olan “Trafik Eylem Planı” üzerinde Meclis’te uzlaşı sağlanamasa da kulislerde önemli bir iddia konuşuluyor:
125 cc muafiyetinin kapsamı genişleyebilir.
Yeni düzenleme ile B sınıfı sürücülerin, şehirler arası kullanımda tercih edilen 150 cc ile 250 cc arasındaki motosikletleri de kullanabileceği belirtiliyor. Bu ihtimal, hem güvenlik çevreleri hem motosiklet kullanıcıları arasında büyük tartışma yaratmış durumda.
Artan Yakıt Fiyatları Motosiklete Olan Talebi Patlattı
Yüksek enflasyon ve hayat pahalılığı nedeniyle otomobil sahibi olmanın zorlaştığını dile getiren vatandaşlar, motosikletin ekonomik bir alternatif olduğunu savunuyor. Daha düşük yakıt tüketimi, kolay park imkanı ve büyükşehirlerde trafik yükünü azaltma potansiyeli nedeniyle pek çok kullanıcı yeni düzenlemeye destek veriyor.
Uşak’ta da özellikle genç sürücüler ve şehir içi ulaşımda motosikleti tercih edenler, genişletilmiş muafiyetin ulaşımı kolaylaştıracağını düşünüyor.
“Hindistanlaşma” Endişesi de Büyüyor
Öte yandan düzenlemeye karşı çıkanlar, Türkiye’de son iki yılda yaşanan motosiklet patlamasının trafik güvenliğini olumsuz etkilediğini savunuyor. Bazı kullanıcılar, yoğun motosiklet trafiğinin “Hindistanlaşma” etkisi yarattığını; motosikletin bu kadar yaygın kullanılmasının ekonomik açıdan daha geri ülkelerde görülen bir tablo olduğunu iddia ediyor. Güvenlik uzmanları ise motosiklet sayısı artarken aynı hızda eğitim ve altyapı düzenlemelerinin yapılmamasının kazaları artırabileceğine dikkat çekiyor.
Gözler Bakanlıktan Gelecek Açıklamada
125 cc sınırının genişletilmesi konusunda İçişleri Bakanlığı ve AK Parti kanadından henüz resmi bir açıklama yapılmadı. Ancak hem siyasi kulislerde hem de motosiklet camiasında beklenti giderek artıyor. Düzenlemenin hayata geçmesi halinde, Türkiye’de motosiklet kültürünün ve trafik dinamiklerinin önemli ölçüde değişeceği değerlendiriliyor. Motosiklet kullanımının hem ekonomik hem toplumsal etkilerinin yoğun şekilde tartışıldığı bu dönemde, atılacak yeni adımların milyonlarca sürücüyü doğrudan etkileyecek.